معرفی وبلاگ
این وبلاگ در خصوص سیره و شخصیت پیامبر اعظم (ص) می باشد.
صفحه ها
دسته
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 21209
تعداد نوشته ها : 18
تعداد نظرات : 3
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

غزوه بني­ مصطلق غزوه مريسيع در شعبان سال پنجم هجرت اتفاق افتاد بني­مصطلق طايفه­اي از «خزاعه» بودند كه در ناحيه «فرع»، هشت منزلي مدينه سكونت مي­كردند به پيامبر(ص) خبر رسيد "حارث بن ابي‌ ضرار" رئيس و بزرگ بني­ مصطلق همراه قوم و قبيله خويش و عده­اي از اعراب ديگر قبايل، قصد حمله به مدينه و جنگ با رسول­ خدا(ص) را دارد.


   سرانجام دو سپاه کنار «آب­گیر مریسیع» روبروی یکدیگر قرار گرفتند. پیامبر(ص) آنان را به اسلام دعوت کرد؛ اما آنان شروع به تیراندازی کردند، پس از آن جنگ تن به تن آغاز شد، صفوف دشمن به سرعت از هم پاشید. در این جنگ ده نفر از مشرکان بنی­مصطلق کشته و بقیه به اسارت در آمدند. از مسلمانان تنها یک نفر از مهاجران به صورت اشتباهی در میدان جنگ، توسط یکی از انصار به شهادت رسید. شعار مسلمانان در این جنگ «یا منصور اَمِت اَمِت» بوده؛ یعنی ای پیروز بمیران، بمیران.

   بازماندگان بنی­مصطلق همگی اسیر شدندو حیوانات بسیاری به غنیمت مسلمانان درآمد. در مجموع دو هزار شتر و پنج هزار گوسفند نصیب مسلمانان شد. بعد از تقسیم غنائم که زنان و کودکان نیز در بین آنان وجود داشتند، شش شتر فدیه هر یک از آنان قرار داده شد. از این‌رو تمام اسراء با پرداخت فدیه آزاد شدند. بعد از جنگ نیز "جویره" دختر حارث بن ابی­ ضرار، رئیس قبیله بنی­مصطلق را که اسیر شده بود، خدمت پیامبر(ص) آوردند. پیامبر(ص) او را آزاد و در زمره همسران خود قرار داد که با استقبال جویره همراه شد. گفته شده پس از آن که مسلمانان از این جریان آگاه شدند، اسیرانی را که از راه غنیمت سهم آنان شده بود، آزاد کردند.

   لازم به ذکر است که در این جنگ که 28 روز به طول انجامید، پیامبر(ص) "اباذر غفاری" را جانشین خود در مدینه قرار داده بود. البته برخی دیگر "زید بن حارثه" نام برده­اند.

دسته ها : غزوات آن حضرت
يکشنبه 1391/10/3 13:1
X